Alimente cheie pentru detox de estrogen

Estrogenul are o reputație destul de proastă în aceste zile și este blamat pentru că provoacă retenție crescută de apă, afectarea funcției tiroidiene, scăderea libidoului, sindromul premenstrual, risc crescut de cancer de sân și de endometru, dereglarea nivelului de zahăr din sânge, reacții crescute la histamină și afectarea dispoziției. Deși nivelurile de estrogen în exces pot provoca o mulțime de neplăceri hormonale, nu numai estrogenul face acest lucru, ci dezechilibrul acestuia în raport cu alți hormoni. Asta se întâmplă nu doar atunci când estrogenul este prea mare sau prea scăzut, ci îndeosebi atunci când nu poate fi detoxificat în mod corespunzător în corp.

Simptomele excesului de estrogen

  • Hiperplazie endometrială
  • Sângerări abundente
  • Crampe, cheaguri sau sângerări după menopauză;
  • Senzație de umflare, balonare, sau retenție de apă;
  • Sâni sensibili, umflați, dureroși, creșterea cupei la sutien în faza premenstruală sau în jurul ovulației;
  • Tumori fibroase, endometrioză sau alte prolifarari ale țesuturilor sensibile la estrogen;
  • Labilitate afectivă, întristare bruscă, creșterea sensibilității la respingere;
  • Dezorientare, dificultate de concentrare, incapacitate de decizie, “minte în ceață”;
  • Furie, iritare, tensiune nervoasă crescută la divergențe personale, mici crize nervoase;
  • Creștere rapidă în greutate mai ales pe solduri și fund (parțial din cauza edemului);
  • Cefalee, dureri de cap insistente, ciclice, migrene;
  • Probleme cu vezica biliară (personale sau în familie), senzația de greață după mese copiase sau alimente grase;
  • Roșeață a tenului, față îmbujorată, diagnostic de rozacee. 

Ce înseamnă dominanța estrogenică?

Dominanța estrogenică este un dezechilibru hormonal de fază luteală (adică se observă între ovulație și menstruație) care se poate manifesta în 3 feluri:

  • estrogen normal -- progesteron scăzut;
  • prea mult estrogen -- progesteron normal;
  • estrogen scăzut -- progesteron scăzut - este dezechilibrul cu cele mai multe simptome neplacute, care apare de obicei la femeile obosite sau cu hipotiroidism aflate în premenopauză. 

Medical vorbind nu există acest diagnostic sau dezechilibru, ci doar exces de estrogen și/sau progesteron scăzut.

Dacă suferi de simptome de exces de estrogen, nu te aventura în spațiul online căutând studii și informații despre o anumită moleculă magică ce detoxifică estrogenul, ci pur și simplu citește mai departe acest articol. Studiile le-am citit eu ca să îți fac un rezumat scurt al alimentelor cheie pentru detox estrogen pe care îți recomand sa le adaugi treptat in dieta ta. 


Estrogenul în sine nu este problema! 

Excesul sau o metabolizare slabă a estrogenului este, de fapt, problema multor afecțiuni asociate fluctuațiilor estrogeniului, problemă care are la rândul său alte CAUZE RĂDĂCINĂ. Tocmai de asta pilula contraceptivă și tratamentele hormonale NU SUNT TRATAMENT pentru afecțiunile de tip endometrioza, SOPC, hiperplazie endometrială sau fibrom, pentru ca tot ce fac acestea este să suprime temporar ovulația (și implicit producția hormonală). Pe lângă efectele secundare serioase pe care le au aceste tratamente, se ajunge din păcate la perpetuarea greșelilor alimentare și a stilului de viața care a dus în primă fază la instalarea dezechilibrelor estrogenului.

Care sunt alimentele cheie pentru detox de estrogen?

Corpul nostru are nevoie de substanțe specifice pentru a desfășura cascada de procese prin care se asigură metabolismul și detoxifierea estrogenilor, medicamentelor și toxinelor cu efecte estrogenice. Procesele acestea au loc în principal la nivelul ficatului, prin celebrele (deja) faze I și II de detoxifiere. Mai departe, pe traseu, apare nevoia unor alte elemente cheie pentru sănătate digestivă și eliminarea eficientă a toxinelor și hormonilor la nivelul tractului intestinal. Tocmai de asta, elementele comune femeilor cu probleme de detox estrogen sunt bila leneșă, constipația cronică și deficitul de fibre, verdețuri și antioxidanți. 

Fără a intra prea mult în detalii tehnice legate de ingredientele cheie și modul lor de acțiune, și înainte de a apela la suplimente, sau la cure agresive de detox și diete restrictive, asigură-te că ai în dieta ta zilnica macar unul dintre aceste alimente. Incepe pur și simplu să le consumi mai des, mai ales în faza premenstruală, și nu te descuraja dacă nu reușești din prima. Ideea e sa le adaugi treptat, în cantități mici și să consumi zilnic măcar unul dintre aceste alimente, nu să îți transformi radical dieta peste noapte sau să faci vreo cură agresivă doar cu suc de brocoli : ) 

  • Crucifere (brocoli, varză albă, varză roșie, conopidă, varza Bruxelles) - consumă-le gătite ușor de 2-3 ori pe săptămână pentru că multe femei cu exces de estrogen au, de fapt, și insuficiență tiroidiană, iar aceste alimente sunt goitrogene
  • Vlăstari de brocoli, ridiche, conopidă, muștar
  • Morcovi - regele detoxului de estrogen
  • Rodie
  • Fructe de pădure (în special cele mici și foarte închise la culoare) - proaspete, congelate sau suc, chiar nu contează
  • Struguri negri
  • Semințe (susan, în, dovleac, cânepă, chia)
  • Coriandru, fenicul, anason, mărar, pătrunjel, leuștean
  • Salate și frunze amărui (rucolă, păpădie, urzică, andive, radicchio, andiva creață, kale, țelină apio)
  • Ciuperci (albe, brune, pleurotus, shiitake etc)
  • Surse de omega 3 (sardine, hering, șprot, macrou, somon)
  • Ceapă, usturoi, praz, sparanghel
  • Ouă organice
  • Turmeric, ghimbir
  • Sfeclă roșie
  • Alimente natural fermentate (murături, iaurt natural, kefir)
  • Alimente bogate în enzime digestive (ananas, kiwi, polen crud, miso, mere)


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >
    error: Alert: Content selection is disabled!!