Băuturi antiinflamatorii calde

Băuturi antiinflamatoare. Băuturi pentru sezonul rece potrivite pentru femei. Rețete funcționale pentru eliminare sindrom premenstrual.

Aceste băuturi antiinflamatoare sunt o modalitate ușoară, delicioasă și naturală de a combate inflamația. Băuturile funcționale cu efect antiinflamator ajută corpul datorită conținutului în diferiți constituenți chimici din ingredientele cheie folosite, precum compușii fenolici, terpene, polizaharide, lipide, acizi organici și fibre . Consumul acestora calde potențează efectul lor benefic în sezonul rece, când corpurile noastre trebuie susținute și îngrijite cu hrană caldă, lichide calde și plante și condimente cu efect de încalzire pentru a combate frigul, vântul și umezeala specifice acestui sezon.
Pentru a reduce simptomele premenstruale folosește aceste băuturi ÎNAINTE de începerea menstruației și activarea crampelor cu măcar 2-3 zile. Pentru femeie cu sindrom premenstrual disforic, endometrioză sau adenomioaza, vremea rece poate fi un factor agravant al durerilor pelvine din perioada menstruala. Consumul uzual al acestor tipuri de băuturi susține reducerea durerilor și îmblânzirea inflamației intestinale specifica acestor afecțiuni.

Rețetă - Limonadă caldă cu ghimbir

Ingrediente

  • o lămâie 
  • între 1 și 4 cm ghimbir rădăcină (după toleranță)
  • apă 

Opționale pentru variații

  • mandarină, portocală, grapefruit
  • fucte de pădure congelate
  • polen crud
  • rădăcină de turmeric, pudră de turmeric
  • suc de cătină sau cătină congelată
  • suc de aronia, noni, merisoare, coacaze

Mod de preparare

În funcție de ustentilele de bucătărie și ingredientele folosite poți face aceasta băutură în mai multe moduri.
Varianta de bază: curată lămâia și ghimbirul de coaja, pune toate ingredentele într-un blender, pasează împreună cu o cana mica de apa rece (nu pasa cu apă fierbinte în blendere cu cană de plastic), apoi strecoară și mai adaugă apa fierbinte. Fie că mai adaugi portocală, polen sau cătină, totul se pasează împreună apoi se strecoară și se completează cu apa călduță sau fierbinte.
Varianta ceai: ghimbirul (și, dacă folosești, rădăcină de turmeric) se curăță de coajă și se taie felii subțiri sau se rade pe răzătoare, după care se fierbe molcom 5-10 minute. În aceasta bază se adaugă, după preferințe alte ingrediente. De exemplu, la o cana de 400ml de ceai de ghimbir poți adaugă sucul de la 1/2 lămâie și 30ml suc de cătină sau de coacăze.
Pentru absorbția vitaminei C este de preferat că în aceste băuturi să nu folosești miere sau alți îndulcitori.

Studiile de până acum au demonstrat că ghimbirul posedă activități biologice multiple, inclusiv activități antioxidante, antiinflamatorii, antimicrobiene, anticancerigene, neuroprotectoare, cardiovasculare, respiratorii, antiobezitate, antidiabetice, antigreață și antiemetice.  (PMID: 31151279)

Rețetă - Ceai aromat de condimente digestive

Ingrediente

  • păstăi de cardamom
  • semințe fenicul
  • bețe de scorțișoară
  • cuișoare
  • piper negru
  • opțional anason, ienibahar

Mod de preparare

Combină într-un borcan de sticla cantități aproximativ egale de condimente (fenicul, piper, cuișoare, cardamom și bete de scorțișoară zdrobite). Alege întotdeauna condimente cât mai curate, proaspete și organice.
Pentru ceai: folosește cam o linguriță de amestec în 500ml de apă, fierbe clocotit timp de 10min după care lasă acoperit încă 5 minute. Strecoară și bea, mai ales după masa. Boabele se pot refolosi pentru a mai face încă un ceai (sunt puternic încărcate cu substanțe volatile și e păcat să le arunci de prima data). Pe moment se pot folosi și ghimbir proaspăt, boabe de măcese, boabe de soc, sau coaja de citrice organice, insă nu păstra aceste ingrediente în același borcan cu condimentele. 

Atenția că acest ceai pătează dinții dacă este consumat în exces sau zilnic. Este un excelent digestiv pentru persoanele cu digestie slabă. Pentru că este foarte aromat și dulceag, susține reducerea poftelor de dulce la femeile cu rezistență la insulină sau sindromul ovarelor polichistice.

Rețetă - Tonic pentru viroze și inflamații acute

Ingrediente

  • 1-2 linguri oțet de cidru de mere organic
  • sucul de la 1/2 lămâie
  • scorțișoară pudră
  • ghimbir proaspăt sau pudră
  • apă fierbinte
  • optional felii de mere, felii de portocala organica, rozmarin

Mod de preparare

Adaugă toate ingredientele în apă fierbinte direct în cană. Dacă folosești ghimbir proaspăt trebuie să îl razi fin. Daca folosești pudră, atenție că este foarte concentrat și trebuie să pui puțin.
O alta variantă este să faci ceai din rădăcină de ghimbir, bețe de scorțișoară și felii de mere sau portocale, după care adaugi în cană oțet de cidru, suc de lămâie și miere.
O altă variantaă (cea mai simplă) este să pui în apa fierbinte 2 linguri de oțet de băut cu ghimbir și turmeric.

Oțetul de cidru de mere are nenumărate beneficii pentru sănătate, cum ar fi ameliorarea digestiei și echilibrarea glicemiei. Oțetul de mere contribuie la un metabolism mai bun, piele mai curată și detoxifiere. Este o băutură caldă plăcută de băut dacă ai de-a face cu o răceală sau pur și simplu pentru a-ți menține sănătatea. 

Rețetă - Supă clară pentru băut

Ingrediente

  • carne la alegere (o poti face doar din legume dacă vrei o variantă vegană)
  • rădăcinoase: morcov, țelină, păstârnac, pătrunjel rădăcină
  • praz, ceapă, usturoi 
  • plante condimentare: cimbru uscat, foi de dafin, rozmarin
  • ghimbir, fenicul, piper
  • sare

Mod de preparare

Dacă vrei o supă simplă de legume, atunci ai puțin de lucru: pur și simplu curată legumele și pune-le la fiert în suficientă apa împreună cu condimentele. Mie îmi place să pun cuburi de concentrat bio de legume/carne/ciuperci pentru un plus de gust, sau chiar ciuperci uscate pentru acel accent inegalabil de umami. Legumele pot fi fierte întregi, sau le poți tăia cuburi. La final strecoară și bea zeama calda. Legumele le poți prepara în diverse moduri, însă trebuie să arunci condimentele și ceapa. Poți face piure de rădăcinoase, salata a la ruse (cu maioneza light) sau supa crema cu restul de zeama.
Pentru rețetă de zeama de oase, lucrurile stau puțin diferit. Dacă prepari din oase de vită, asigură-te că ai timp și răbdare pentru că aceasta rețetă este mai bogată și mai hrănitoare cu cât este fiartă mai îndelungat (minim 4-6 ore, unele rețete chiar 8-12 ore). Oasele de vită se condimentează, se pun într-o tavă întinsă împreună cu rădăcinoasele și se rumenesc în cuptorul încins după care se transferă într-o oala încăpătoare și se lasă la fiert îndelungat. La final se strecoară și se folosește zeama pentru băut sau în alte rețete.
Pentru o găină de țară sau aripi de curcan nu e nevoie să rumenești carnea, ci doar să o speli bine și să o pui în apă rece (fară legume). Se dă într-un clocot până când începe să facă spumă. După ce se colectează toată spuma se pot adaugă legumele și condimentele pentru a continua fierberea.

Când faci supă clară, nu te agăța de o rețetă anume. Orice legume ai prin frigider și orice bucată de carne vor fi bune pe moment, atât timp cât ai la îndemână condimente de calitate, răbdare și timp.


Te rog ai grija de tine iarna și evita băuturile reci, băuturile acidulate și sucurile presate la rece. Sunt foarte rare momentele pe timp de iarna când corpul nostru ar prefera un smoothie verde detoxifiant unei limonade calde cu ghimbir și suc de catina. În medicina tradițională chineza excesul de fructe are efect detoxifiant, însă pe timp de iarna acest efect poate fi destabilizant, mai ales pentru persoanele aflate în convalescență, în perioada menstruației, pentru copii și femeile fară exces de țesut adipos.

Sursa fotografii: unsplash.com 


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
error: Alert: Content selection is disabled!!